business post (Demo) – Moon Star Webdesign

business post (Demo)

Lorem ipsum dolor sit ametcon sectetur adipisicing elit, sed doiusmod tempor incidilabore et dolore magna aliqua. Ut enim ad mini veniam, quis nostrud

Men lad os komme tilbage til starten. Det er her, det virkelig er spændende at følge med i, hvordan Bente gik fra at være uvidende omkring og ikke synderligt begejstret for sushi til at blive Danmarks sushi-dronning. ”Hvis jeg ikke lærte noget om sushi, så vidste vi, at det aldrig ville gå. Så vi søgte lidt på nettet og fandt en 34-årig tyrkisk kok, der boede i Tyskland. Vi investerede vores sidste sparepenge i at hente ham til Odense i tre måneder. Han boede i vores hjem i den periode, og det var ekstremt grænseoverskridende. Jeg skulle blandt andet køre ham i kirke, vaske hans tøj og være meget ydmyg over for ham, fordi det bød hans kultur.

Med i pakken havde han også nogle specielle sushi-opskrifter, og jeg må jo sige den dag i dag, at det var penge og tid godt givet ud. For det forvandlede virkelig alt,” forklarer Sinne Lagrolet. Et er at hun fik styr på Sushi-delen og virkelig nu elskede spisen. Men i 2006 var det ikke ligefrem et hit i fyn, hvor der virkelig var stille i den lille restaurant det første år. Året efter begyndte Sushi-hypen dog at rulle ind over Europa, og ramte også Danmark, hvor de blandt andet spiste det hele tiden i den populære ungdoms tv-serie 2900 Happiness. Det satte fart i Odenseensenes lyst til Sushi.

”Vi havde 14 siddepladser, og pludselig var der fyldt hver eneste aften. Jeg har altid sagt, at jeg hellere ville have en lille fyldt restaurant end en stor halvtom. Så folk blev nysgerrige på, hvorfor der hele tiden var fyldt, og så gik det lidt slag i slag,” forklarer Sinne Lagrolet. Da vi møder hende er hun netop hjemvendt fra Nibe-festivalen, hvor SushiMania havde en bod. Det var faktisk historisk, fordi det var den første eksterne spiseleverandør til den populære festival, der ellers plejer at stå for al maddriften selv.
Tilbage til 2007 hvor Sinne og Peter åbnede butik nummer to. Denne gang i Randers. ”Der var heller ikke et sushi-sted i Randers, så vi var ligesom first movers også der. Men det var selvfølgelig også lidt op af bakke igen, fordi vi også først skulle overbevise dem i Randers omkring, hvor lækkert sushi er,” husker Sinne tilbage på en hård tid, hvor hun kørte frem og tilbage til Randers hver eneste dag.

Et nyt koncept blev også udviklet som de første i Danmark. Et slags bland selv paradis med sushi. Maria var født og åbnede i Flensborg. Det er tydeligt, at Sinne og Peter ikke har været bange for at tage chancer igennem deres liv sammen. De er en stærk forretningssalg, som komplimenterer hinanden bedst muligt. Det med chancer hænger meget godt sammen med, at det var en misforståelse, der fik bølgen til at vokse for Odense-duoen.

”Vi ville gerne af med den i Randers, for det var for hårdt at pendle og holde styr på den. Så jeg ringede til en mit netværk i Randers og spurgte, om han kendte en, som kunne være interesseret i at købe det. Næste dag ringede han mig så op og sagde, at han havde tænkt over det, og det ville han gerne. Det viste sig, at han havde misforstået mig og troede, at jeg tilbød ham at købe den. Men der fik vi så øjnene op for en franchise-model,” lyder det fra Sinne.

Hverken Sinne eller Peter har børn. Så Sushi-butikkerne repræsenterer deres børn. I en periode holdt de endda juleaften for deres udenlandske ansatte, men nu er der blevet så mange, at det hyggelige ved den tradition er væk. Seneste baby er XO By SushiSushi, som ligger i de tilstødende lokaler til den store restaurant på Strandvejen. Det er også et nyt koncept.
”Det er en kombination af nordisk og japansk. Det er helt nyt og anderledes, hvor vi blander nordiske råvarer ind i det. Der er efterhånden så meget af det andet traditionelle, så det kunne byen godt rumme. Så var det også oplagt, da det her lokale blev ledigt,” fortæller Sinne.

Odense vokser med flere Sushi-restauranter, men Sinne og Peter har ikke noget imod konkurrencen. ”Man skal kun være bange for konkurrence, hvis man ikke selv gør det godt nok. Vi kan godt mærke, at vi ikke er alene længere på markedet her i Odense, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det kan åbne øjnene for endnu flere folk for sushi. Det gode ved sushi er, at det er kommet for at blive. Det er ikke bare en forbipasserende trend.” Hverken Sinne eller Peter kommer fra iværksætter-familier, så det er ret interessant, hvordan de pludselig er landet med deres eget sushi-imperium.

”Både Peter og jeg kom fra intet. Der var intet i vores familie, der motiverede os til iværksætteri. Men vi har været gode sammen og til at tro på hinanden. Vi har taget nogle chancer, hvor det kunne være landet på sort eller hvid. Det har krævet utroligt hårdt arbejde at nå hertil. Der er ikke noget, der kommer af sig selv, og dem der tror det, de bliver klogere,” lyder afslutningsbemærkningen fra Sinne. Vi er ret glade for, at sushi-oplevelsen i Thailand ikke afskrækkede hende for livet!

Myterne lever endnu.
Nordjyder tænker mere på pris end kvalitet. Nordjyderne går udelukkende efter buffet end fine dining. Gourmet-restauranter springer frem som paddehatte i København, mens det tolkes som ren gambling at åbne noget i nærheden af en kvalitetsrestaurant i Odense.

Men det er myter, der er ved at dø nu. Det er Mortens Kro, Gourmet Bühlmann, Bistro 59, Rusk, CanBlau og nu også nyåbnede Applaus stærke eksempler på. I februar stod den 27-årige Sæby-dreng Mads Hyllested med nøglerne til de lokaler, Applaus overtog fra den græske restaurant Costa på adressen Ved Stranden 9. Han luftede ud som det allerførste, afslører han, og slår en latter op. Derefter totalrenoverede han sammen med venner og familie lokalerne, der i april åbnede som en af Odenses hot teste nye restauranter. Den prestigefyldte restaurant-guide White Guide anmeldte det nye hotte sted med at skrive “stående bifald til kokken”. Et kæmpe skulderklap til Mads Hyllested.

Applaus slår sig op på servering af 10 anretninger til en fast pris på 400 kroner. Dertil kan man vælge en tilhørende vinmenu. For Mads Hyllested var det vigtigt at forsøge at løse nogle vaner, som nordjyderne har haft, men som i den grad er på vej til at blive ændret. ”Det har tidligere været sådan på Fyn, at det skulle være godr, smage godt og være billigt.

Men jeg kan mærke, at det ændrer sig, og det er tydeligt, at man er blevet mere kvalitetsbevidste heroppe. Det kan godt være, at anretningerne er små, men der er noget volumen og noget fedme i det. Ud af de første 800 gæster vi havde, var der kun en enkelt, som henvendte sig, og sagde, at han ikke var blevet ordentligt mæt,” forklarer Mads Hyllested i et roligt øjeblik i den hyggelige restaurant. Hos Applaus er det meningen, at man med de 10 anretninger ikke rigtig ved, hvad der venter rundt om hjørnet.
”Der er sådan en god balance af noget genkendelighed og så nogle helt crazy ting. Man kan godt få serveret en mini flæskestegssandwich i en smørbolle og så som det næste få en tartar med revet foies gras. Det er sådan lidt, at folk godt må føle sig lidt revet rundt i manegen, uden at det bliver alt for underligt,” siger den unge restaurantejer.

Han mener, at Odense og Fyn i det hele taget har fået mere fokus på kvalitet, og er villig til at punge ud for det. ”Der er ved at ske en lille revolution. Der er en del unge gutter, som optager køkkenchef-posterne hos nogle af de store. Du har Dennis (Carlsen) på Bühlmann, som ikke er over 30 år. Du har Søren (Birch) på Fusion, som er omkring de 25 år.

Mikkel Jensen fra Rusk, der er 26 år. Jeg er selv 27 år. Vi joker lidt med, at vi skal have et hashtag, der hedder New Generation.
”Det er ikke for at være højrøvet, men Odense har sovet lidt for længe. Man har kunne spise folk alt for let af. Derfor har det været så fantastisk med det her NM projekt (Nordisk Mad arrangeret af fem forskellige restauranter). Vi er begyndt at løfte i flok, og det er kun på den måde, at vi kan hæve niveauet. Det skal ikke være mere af den nemme genvej med ad libitium, men det tager også tid at ændre vaner,” forklarer Mads Hyllested.
Med en restaurant på hans niveau havde han heller ikke forudset, at interessen for den nyåbnede fine dining ville være så massiv blandt de unge studerende.

”Det har været en kæmpe positiv overraskelse, at der har været så mange unge mennesker hernede. Køber man begge de 10 anretninger og så vinmenu til 375 kr. så kommer man måske lidt op omkring de 1500 kr. Men så køber de unge bare 10 serveringer og måske et eller to glas vin til.
Det er fantastisk, at det er den måde, den yngre generation griber det an på, selv om de måske ikke har så mange penge. Så går de alligevel efter kvalitet nu mere end pris,” vurderer Mads Hyllested. Hans cv afslører, at han har prøvet kræfter med sværvægterne i branchen. Han forlod Odense som assisterende køkkenchef på Fusion. Han var forbi Umami, som på det tidspunkt var et af Københavns mest trendy steder. Derefter blev der plads til ham på Søllerød Kro, som i årtier har båret en Michelin-stjerne.

Han er blevet hærdet på den måde, som man nu gør på stjerne restauranterne i København, hvor så mange ambitiøse kokke vil gøre hvad som helst for at få foden inden for.

”Jeg kan huske, at jeg kom fra Fusion i Odense over til Umami i København, og tænkte, at det var min hjemmebane med asiatisk inspireret mad. Umami var jo lidt det hotte sted i København, så jeg var overbevist om, at de havde ramt plet med mig. Men det endte med, at køkkenchefen på Umami spurgte mig, om jeg godt nok havde været assisterende køkkenchef på Fusion.”

”Jeg troede, jeg kunne meget. Men jeg lærte lynhurtigt, at i forhold til København-standard, så kunne jeg ikke en skid. Så jeg måtte nærmest oplæres på ny,” fortæller Mads Hyllested.

Men det var på stjerne-restauranten Søllerød Kro, at den ambitiøse nordjyde virkelig tog længdespring i sin udvikling.

”Vores køkkenchef Brian Mark Hansen på Søllerød Kro har lært mig alt, hvad jeg ved om fine dining mad. Brian er virkelig hård at arbejde under, men han er samtidig også retfærdig. Han er uden sammenligning den bedste kok, jeg har arbejdet med.

”Det var hårdt ad helvedes til, men det var også en kæmpe oplevelse. Vi mødte tidligt og gik sent om aftenen. Og så var der lige en times togtur fra min bopæl til Søllerød Kro. Jeg så stort set ikke min daværende kæreste på det tidspunkt.”

Det var også målsætningen om at få parforholdet til at holde, der fik Mads Hyllested til at søge videre til Kong Hans, der lovede en mere overskuelig vagtplan. Men det holdt aldrig stik, og Kong Hans tog pusten fra Mads Hyllested, der kun var der i få måneder. Lykken i faget genfandt nordjyden så på Restaurant . Den er en af Københavns finere restauranter men ikke på Michelin-niveau. Alligevel gav det Mads Hyllested en masse tabt selvtillid tilbage.

”Det er jo egentlig lidt mærkeligt. I mit fag så er lønnen og vagtplanen bedre, jo længere ned af stigen, du går. Det er den omvendte verden, fordi der er så mange om buddet til prestigejobs,” fortæller stjerne-kokken.
Mads Hyllested nød det halvandet år, han nåede på Adress som køkkenchef, men drømmen om at starte sit eget sted i Odense trak i ham. Han var på udkig efter lokaler til Applaus, da et forlist forhold var ved at knække ham.

”Det kom som et hårdt slag for mig. Vi havde været sammen i syv år, og det var hende, jeg kunne se en fremtid sammen med. Men hun kunne ikke leve med at være nummer to. og det var sådan set forståeligt nok. Jeg synes selv, at jeg forsøgte at redde forholdet, men da der ikke var feedback på de ting, jeg gjorde, så endte det.

Skæbnen har bragt Mads Hyllested fra elevtiden i Skagen tilbage til udgangspunktet. Tilbage til Nordjylland. Applaus har fået en fantastisk start siden åbningen i april, men ikke desto mindre findes der også store udfordringer for en restaurant af den her kaliber.

”Restaurantbranchens helt store udfordring i Odense er, hvordan vi får folk ud og spise på hverdagsaftenerne. Der er stadig lidt sådan en mentalitet, at skal man spise lidt finere og have mere end et glas vin, så skal det allerhelst være torsdag, fredag eller lørdag. I modsætning til København hvor hver dag sagtens kan være en fest. Der er opbygget en kultur, hvor man ikke ser så meget på dagene i forhold til at gå ud og spise.
”Men det handler om at ændre en kultur og en adfærd. Det kan vi kun ved at løfte i fælles flok, og derfor er det rart, at vi som med NM kan samarbejde, selv om vi i virkeligheden er konkurrenter. Men vi har alle det fælles mål for Odense og Fyn, og det glæder mig, at der er viljen til at nå det mål,” forklarer Mads Hyllested.

Vi er navnet, og det bliver med garanti noget, der kommer til at rykke igennem i det nordjyske. Det er første sted i Danmark med lige præcis det her unikke koncept. Al maden bliver tilberedt med wok-pande kombineret med, at man efter sin bestilling kan komme op og kigge kokken over skulderen, mens maden bliver tilberedt. Vi er en del af Hot Wok, der ejes af Odenseensener Henrik Graahede. Hot Wok sælger redskaber og ikke mindst wok gasbrændere, så man kan få den optimale wok-oplevelse overført til sit eget hjem. Men nu vil Hot Wok ud og vise restaurant-gæsterne, hvor effektive og spændende deres produkter er. Det gør man bedst ved, at gæsterne selv kan følge processen med madlavningen, og her er man mere end velkommen til at være nysgerrig.
Det er nærmest et ønske fra folkene bag os, der rykker ind i Restaurant Hos Boldts lokaler Ved Stranden 7. Det er også den tidligere køkkenchef Hos Boldt Henrik Bjørklund, der sammen med restaurantens thailandske kok Malee kommer til at stå med wok-gryderne og give inspiration samt tips til restaurant-gæsterne.

”Det er en vigtig detalje, at man kan komme op og kigge med, når maden tilberedes. Vi tilbyder mere end bare et par retter og så tak for i aften. Det er en helhedsoplevelse, og det er blandt andet også fascinerende for børnene at komme helt tæt på og opleve den her stemning, der er, når kokkene står og tilbereder mad til mange gæster,” forklarer Henrik Bjørklund.

I samarbejde med H.J. Hansen Vin har man også nøje udvalgt vinmenuer, der matcher det asiatiske præg på maden, hvis det er noget, man som gæst ønsker at afprøve. Så hvis man som gæst er lidt fascineret af den varmekilde, som vores gas-brænder eksempelvis giver, og som du ikke lige kan genskabe hjemme på induktions-kogepladen, så kan man bestille det online og få leveret med fragt hurtigst muligt,” forklarer Henrik Graahede.

Konceptet er ganske enkelt. Virksomheden booker en menu hos os til det antal medarbejdere, de ønsker at have med. Når gæsterne kommer, bliver de budt velkommen med et program, og derefter skal de selv ud og prøve at lave mad i opdelte hold med hjælp fra vores kokke.
”Vi havde en større gruppe inde forleden, og det var imponerende, hvor engagerede de var. De gik meget op i madlavningen, og tog det seriøst. Vi sørger så for at guide godt, så alle bliver færdige samtidig, så de trods alt kan spise sammen,” siger vores chefkok Henrik Bjørklund med et smil på læben. Der var levende musik. Der var taler. Der var smagsprøver og gratis drikkevarer. Og så var der ikke mindst James og Adam Price. Forbipasserende, nysgerrige og inviterede gæster sørgede for, at C.W. Obels Plads var i feststemning, da Brdr. Price søndag eftermiddag holdt åbningsreception på deres nye restaurant i Odense. Mandag er det første åbningsdag, og bedømt på den enorme interesse for den nye restaurant, så bliver det intet problem at fylde bordene. Der var også propfyldt på C.W. Obels Plads, hvor James og Adam selv stod bag de store Weber-grille og serverede små smagsprøver på det udsøgte kød blandt andet fra Kildegaarden, som man kan bestille på restauranten.

Søndag fik vi atter lejlighed til at sidde ned med de sympatiske brødre til en snak om deres forhold til Odense og Fyn i det hele taget.
“Vi er meget taknemmelige for den varme modtagelse vi har fået her i Odense. Det har været en fantastisk respons, vi har fået på restauranten,” siger James Price.

Tager man udgangspunkt i tidligere succes med restauranter flere steder i landet, så er det typiske scenarie åbning i København efterfulgt af Aarhus. Først derefter plejer Aalborg og Odense at komme i rækkefølgen. Men James og Adam Price var aldrig i tvivl om, at de ville til Odense, når de skulle åbne et spisested uden for Sjælland. Især James Price har nydt mange gode stunder i det nordjyske.

”Jeg har et helt specielt forhold til Odense. Cirkusrevyen har i flere årtier haft en specialforestilling hvert år i Odense, og her har jeg været med de seneste 17 år. Det er altid en fornøjelse at komme her til byen. Jeg synes, at der er højt til loftet og en lun humor i Nordjylland,” fortæller James Price begejstret.

 

”Jeg har ofte fået en frokost her og nydt freden. For mig er det Odenses bedste torv. Jeg vil sammenligne det lidt med Gråbrødretorv i København,” lyder det fra den kendte komponist og tv-kok James Price. ”Vi har været på udkig i et godt stykke tid efter de rette lokaler i Odense. Men forløbet viser, at hvis man venter tålmodigt og længe nok, så skal det nok komme. Vi føler jo lidt, at det her er smørhullet i Odense. Det er et roligt torv uden trafik, og der er sådan en skøn atmosfære især om sommeren, hvor gæsterne kan sidde uden for,” forklarer Adam Price.

Leave a comment