Ikke-kategoriseret, Web (Demo), Wordpress (Demo)

Sådan får du flere ”synes godt om” til din Facebook page (Demo)

hvis din hjemmeside eller butik er dansk!

En af de ting der pt. diskuteres oftest på store danske debatforummer som Amino.dk, er hvordan man kan skaffe flere fans til ens Facebook side. Dette er pga. at jo flere ”synes godt om” en side har, jo mere eksponering opnås der og jo større chance er der for at endnu flere får kendskab til Facebook siden.
Facebook har ligeledes fornyeligt annonceret at der igen er lavet ændringer ved ”synes godt om” knappen. Denne gang har det betydet at der er blevet flere gode grunde til at samle sig en god fanskare. Jo flere fans jo bedre chance er der for at ens side bliver fundet.
Med andre ord så svare ”synes godt om” for Facebook, til hvad PageRank gør ved Google. Det handler alt sammen om relevans.

Tænk dig om!
Alting har sin grænse, og det er vigtigt at tænke på at det ikke altid er en god ide at få 500 nye fans fra thailand til 5 $ på fiverr.com.
Disse fans har ingen relevans hvis din hjemmeside eller butik er dansk! De har ingen gavn af dine updates, du har ingen gavn af dem da de ikke handler ved dig, og de vil nok også hurtigt forsvinde igen. Du får heller ingen nye danske fans igennem dem da chancen for at deres venner er danskere er minimal. Facebook holder også øje med hvilke lande dine fans er fra, og du kan derfved risikere at din side vil blive stemplet som mindre relevant for danskere, hvis din fordeling er 3/4 thailændere.
Mange udenlandske navne kan ligeledes skræmme danske brugere væk, de kan ske at se jeres side som spam eller svindel.
Dette er ikke en sprint, se det som et maraton – det lange seje træk giver dig det bedste resultat.
Men hvordan får du så flere relevante ”synes godt om”.

1. Fokuser på én side til én virksomhed.

Det har længe været en trend at lave grupper med fangende navne, som: ”jeg kan godt lide at solen skinner” og ”den bedste dag i ugen er fridagen”. Og det er også sandt at de nogle gange kan havde deres berettigelse. Men de fjerner ofte fokus fra firmasiden, og de giver sjældent det man forventer.
Tro ikke at Facebooks brugerne er dumme!
Mange Facebook brugere synes det er sjovt at ”synes godt om” sider som de ovennævnte. Men de er velvidende om, at de opdateringer der kommer fra dem ikke nødvendigvis interessere dem. Og derfor sorteres disse beskeder ofte naturligt fra som ”spam”.
Tilmelder en bruger sig din firmaside kan du derimod forvente at brugeren rent faktisk ønsker dine opdateringer, besøge din hjemmeside eller købe dit produkt.

2. Ram din målgruppe

Her kan man sige jeg modsiger mig selv. Men det er også utroligt vigtigt at du rammer din målgruppe. Og har din virksomhed flere målgrupper, f.eks. forældre og børn, så er det ikke altid det rigtige valg at havde én side. Her skal man i stedet vælge en side til hver målgruppe, dette for at man sikre at indholdet kan være så relevant som mulig.
Her kan man så diskutere om det øger arbejdsbyrden. Men et faktum er at skulle man bruge tid på at målrette ens opdateringer mod to målgrupper hver gang, så er den tid hurtigt spildt.

3. Hav indhold der er attraktivt

En side med gang i er mere spænende end en side hvor der intet sker. Derfor er det en god ide at finde måder at lokke besøgende ind på siden, hver dag eller hver uge.
Eksempelvis kan det være et dagligt tilbud, en daglig artikel eller en gratis gave.

4. Konkurrencer eller velgørenhed

Det er muligt at lokke flere fans til ved at udlove konkurrencer, hvor man beder folk om at invitere deres venner. Dette er blevet effektiviseret ved at man via Facebook programmering kan kode sådan at brugeren poster siden på brugerens væg for at blive registreret i konkurrence databasen. Dette gør at dem der deltager i konkurrencen deltager aktivt i at dele budskabet, så det spredes som ringe i vandet.
Det er ikke kun konkurrencer der virker. På Facebook er det ofte set at velgørenhed får mere opmærksomhed end konkurrencer. Derfor kan man med fordel også tilbyde at give en krone til velgørenhed pr. fan man får op til et max loft af f.eks. 10.000,-. Pas dog på at dette kan have en negativ effekt/omtale, hvis man får 30.000 fans på kampagnen og kun betaler 10.000 til velgørenhed.

5. Udseende af siden

Det er en vigtig faktorer af Facebook siden er indbydende, ligesom med alle andre hjemmesider. Det er selvfølgelig mest fordelagtigt at få lavet et tilpasset design specielt lavet til ens virksomhed og målgruppe. Har man dog ikke økonomi til dette i første omgang kan man benytte sig af en af de gratis service der findes. F.eks. kan man på Pagemodo få en gratis designskabelon til ens Facebook side.

Skriv et svar