Web (Demo), Wordpress (Demo)

SEO

Interne links er links som sender brugeren fra en side til en anden side på samme website

Lavet af Samir. Omformuleret indhold er den fede tekst.

Hvis din forside titel ikke er relevant, så klikker brugerne sig blot videre til en anden side, og det skal de jo helst ikke! Hvis du sikrer dig at din side titel er relevant, er det mere sandsynligt at du tiltrækker de ‘rigtige’ brugere som bliver på din hjemmeside og måske laver en nyttig handling for dig, fx. et køb, signer op til nyhedsbrev eller ‘Liker’ blot for at tage nogle eksempler.

Udover din side titel bør du også have en lille beskrivelse af din side, som går mere i dybden med, hvad din side handler om. Er det forsiden du er ved at optimere så bør du i din beskrivelse fortælle, hvad brugerne kan forvente af HELE af din hjemmeside. Hvis du er ved at optimere én af dine undersider eller en artikel, så brug titlen og beskrivelsen til at beskrive hvad lige netop den side handler om.

SEO er en forkortelse af (Search engine optimization)  er hvor du har mulighed for at forbedrer din hjemmeside i henhold til søgemaskineoptimering. Det kan benyttes på flere måder, som kan stå til gavn for din hjemmeside. Din titel skal som regel altid stå klar og værende relevant for dit indhold og ikke mindst tiltrække læserens interesse i at læse dit indhold eller give besøgende et indblik af hvad de kan forvente når de besøger din hjemmeside. Skulle din forside ikke være relevant, så kan du risikere at dine besøgende mister interessen og klikker videre. Derfor skal du være opmærksom på at din titel skal være relevant til dit indhold, så du kan tiltrække besøgende med interessante for dit indhold , hvilket kan resultere i nyttig handling som et køb, anbefaling af hjemmeside eller  signe op til nyhedsbrev.   

For at fortsat tiltrække de besøgende, så vil forstærke læserens interesse hvis tilføjer en lille beskrivelse af siden, som fordyber sig med hvad det indholdet omhandler. Hvis det er forsiden som skal optimeres, så skal beskrivelsen oplyse hvad læseren/besøgende kan forvente af hele hjemmesiden.  

Titel og beskrivelse

Herunder har jeg laver en søgning på ‘bredbånd’. Som du kan se hedder titlen (Title) i den første “Overblik – Bredbånd – YouSee” Vi kan se at det er ikke til forsiden, men til én af Yousee’s undersider som omhandler om bredbånd. Under adressen står beskrivelsen (også kaldet Meta Description). Efter min mening er det godt beskrevet hvad siden handler om, det hjælper selvfølgelig også at Yousee er et kendt brand som de fleste kender.

Det 2. resultat ‘bredbaand.me’ viser at den henviser til forsiden. Hjemmesiden bredbaand.me er et meget bredt term, men det er tydeligt at der er gjort noget ud af titlen og beskrivelsen. Vi får vide hvad vi kan forvente ved titlen og en beskrivelse som underbygger titlen og derefter er det op til brugeren om vedkommende vil besøge siden eller ej. Derfor er det vigtigt at have en klar og relevant titel og beskrivelse, så du tiltrækker relevante besøgende, hvor der er større chancer for at de laver en handling, som behager dig. De flest søgemaskiner bruger en titel på højst 60-70 tegn, imens beskrivelsen højest skal have 160 tegn. Hvis de er længere end det, bliver bogstaverne blot erstattet med … og det ser jo dumt ud, så hold det indenfor de grænser.

Nedenunder ser du en søgning på ‘bredbånd’, med titlen som “Overblik-Bredbånd-Yousee”, hvor der ses at det ikke er til forsiden, men til, men til en af Yousee’s undersider som handler om bredbånd. Under søgning står beskrivelsen oplyst også som “meta descipition”. Som evaluering ses beskrivelsen værende relevant, da man som besøgende kan læse hvad det handler om, hvilket også er med til at give et direkte signal om hvad beskrivelsen omhandler fordi Yousee er et kendt national brand. 

De fleste søgemaskiner bruger en titel som indeholder højst 70 tegn, hvor underbeskrivelsen højst skal indeholder 160 tegn. Går man over den maximale grænse i antal tegn, så vil bogstaverne erstattes med “…” hvilket er spild for hjemmesidens indhold. Derfor skal man holde indholdet indenfor de begrænset antal tegn. Del 2. resultalt ‘bredbaand.me’ henviser sig direkte til forsiden. Hjemmesiden termes bredt, hvor siden synliggøre titlens indhold, med underbyggende beskrivelse. Således at den besøgende kan få et indblik af sidens indhold og dermed vurdere om indholdet er relevant for den besøgende eller ej. Derfor skal man være opmærksom på at have relevant indhold af både titel og beskrivelse, så man kan tiltrække relevante besøgende, hvilket giver større sandsynlighed for at de besøgende foretager en handling, som vil stå til gavn for hjemmesiden/virksomheden.   

Interne links

Titel og beskrivelse er noget af det mest basale ved SEO som du måske ved. Udover det kan du naturligvis også gøre andre tiltag som forbedrer din onpage SEO. Interne links er fx. også noget som du kan se på, som gavner flere ting. Interne links er links som sender brugeren fra en side til en anden side på samme website (domain). Det er rigtig godt, da det hjælper brugerne  med at navigere rundt på din side, og er også med til at sprede link juicen rundt på de forskellige sider, som i sidste ende giver en bedre ranking. Derfor er det rigtig godt hvis du fx. under en artikel har relaterede indlæg eller populære artikler ude i siden. Vi ser tit at hjemmesider fx. har ‘Mest læste’  eller et link tilbage til forsiden og det er jo ikke for sjov. Det eneste du skal huske er at gøre det med måde og ikke overdrive.

Som de fleste har kendskab til er titel og beskrivelse det mest basale ved SEO. Der findes naturligvis flere tiltag som man kan benytte sig af for at at forbedrer ens Onpage SEO. Et tiltag til forbedrer SEO Onpage er ved at sende interne links som kan sende de besøgende videre til en anden side på selve hjemmesiden. Dette hjælper de besøgende med at finde hvad de er på udkig efter og navigere hurtigere ind på hjemmesiden samt give de besøgende muligheden for at besøge relevante indhold på siden. Således vil det stå til gavn for hjemmesidens ranking, da links med relevante indhold øger sandsynligheden for at den besøgende tiltrækkes af indholdet og sendes videre til andre links som dybdegøre indholdets emne. 

Godt indhold

Noget af det vigtigste ved on page SEO er naturligvis indholdet. Det er det som brugerne er kommet efter og det er det der afgør om brugerne bliver på siden eller surfer videre. Derfor er det super vigtigt at lave godt (og unikt!) indhold som opfylder et behov og er delevenligt. Du skal gøre det nemt for brugerne at dele dit indhold, så søgemaskinerne kan se at her er noget som besøgende kan lide og dele, hvilket giver dig bedre rankings. Godt indhold kan laves på mange måder, fx. ved hjælp af tekst, billeder, video, infografik, tool eller lyd (podcasts). Billeder kan fx. være med til at komme lettere igennem en tekst, så husk endelig at navngiv billedet efter emnet. Billeders navne er for det meste det rene vås, så navngiv det efter indholdet eller produkter. Dit indhold skal naturligvis passe til titlen og beskrivelsen til siden.

Indhold ved On page SEO skal man naturligvis være opmærksom på, da det kan være med at drive de besøgendes interesse i at surfe videre på siden, med øgende sandsynlighed for at de besøgende deler indholdet blandt deres netværk. Indholdet skal være delevenligt, så dine besøgende kan give tegn til søgemaskinen at indholdet giver de besøgende interesse i at dele indholdet og dermed vil siden ranke bedre. Der findes mange tiltag til at forbedre indholdet på hvor tekst, billeder og videoer, infografik eller lyd er disse typer af indhold som benyttes af de fleste hjemmesider  i dag. Således at billedets indhold hos læserens interesse og relevans vurderes på 2 måder, hvilket er den visuelle del af billedet eller produktet og tekstindholdet, hvor tekstindholdet er navngivning af billedet som skal have relevans til indholdets/beskrivelsens emne.   

Pæne URL’er

Det er også vigtigt at have en god URL struktur som også er med til at afgøre, hvad din side handler om. I stedet for at have en URL der hedder www.eksempel.dk/7438743, så sørg for at den hedder www.eksempel.dk/fed-fest. Besøgende er også mere villige til at dele indhold der har en pænere URL end omvendt, du kender det sikkert selv.

Hvis du har styr på det meste af ovenstående, er du godt på vej til en fornuftig on page SEO som vil forbedre dine rankings, ingen tvivl om det!

URL struktur er med til at afgøre hvad en hjemmeside omhandler. På den måde vil kan siden give de besøgende et indblik af hvad de kan forvente af siden og dermed hjælpe med at få en mere præcis måling af vores besøgsadfærd ind på siden. Derfor skal man være opmærksom på hvilken URL man bruger, hvor man i stedet for at bruge www.eksempel.dk/7438743, så gør URL synligøre sidens indhold med  www.eksempel.dk/fed-fest. Således øger man muligheden for at de besøgende deler indholdet med en pænere og synlig URL. 

Efter forklaring af overstående indhold kan man konkludere at hvis man kan handle på det, så er man godt på vej mod en solid SEO on page, hvilket vil forbedre sidens rank i søgemaskinen. 

Skriv et svar