SEO (Demo) – Moon Star Webdesign

SEO (Demo)

Interne links er links som sender brugeren fra en side til en anden side på samme website

On page SEO (Search engine optimization) er hvor du forbedrer dit website i henhold til søgemaskineoptimering. Det kan gøres på flere forskellige måder. Du bør som altid have en klar og relevant titel til din forside så besøgende ved hvad de kan forvente, når de besøger din hjemmeside. Hvis din forside titel ikke er relevant, så klikker brugerne sig blot videre til en anden side, og det skal de jo helst ikke! Hvis du sikrer dig at din side titel er relevant, er det mere sandsynligt at du tiltrækker de ‘rigtige’ brugere som bliver på din hjemmeside og måske laver en nyttig handling for dig, fx. et køb, signer op til nyhedsbrev eller ‘Liker’ blot for at tage nogle eksempler.

Udover din side titel bør du også have en lille beskrivelse af din side, som går mere i dybden med, hvad din side handler om. Er det forsiden du er ved at optimere så bør du i din beskrivelse fortælle, hvad brugerne kan forvente af HELE af din hjemmeside. Hvis du er ved at optimere én af dine undersider eller en artikel, så brug titlen og beskrivelsen til at beskrive hvad lige netop den side handler om.

 

Titel og beskrivelse

Herunder har jeg laver en søgning på ‘bredbånd’. Som du kan se hedder titlen (Title) i den første “Overblik – Bredbånd – YouSee” Vi kan se at det er ikke til forsiden, men til én af Yousee’s undersider som omhandler om bredbånd. Under adressen står beskrivelsen (også kaldet Meta Description). Efter min mening er det godt beskrevet hvad siden handler om, det hjælper selvfølgelig også at Yousee er et kendt brand som de fleste kender.

Det 2. resultat ‘bredbaand.me’ viser at den henviser til forsiden. Hjemmesiden bredbaand.me er et meget bredt term, men det er tydeligt at der er gjort noget ud af titlen og beskrivelsen. Vi får vide hvad vi kan forvente ved titlen og en beskrivelse som underbygger titlen og derefter er det op til brugeren om vedkommende vil besøge siden eller ej. Derfor er det vigtigt at have en klar og relevant titel og beskrivelse, så du tiltrækker relevante besøgende, hvor der er større chancer for at de laver en handling, som behager dig. De flest søgemaskiner bruger en titel på højst 60-70 tegn, imens beskrivelsen højest skal have 160 tegn. Hvis de er længere end det, bliver bogstaverne blot erstattet med … og det ser jo dumt ud, så hold det indenfor de grænser.

Interne links

Titel og beskrivelse er noget af det mest basale ved SEO som du måske ved. Udover det kan du naturligvis også gøre andre tiltag som forbedrer din onpage SEO. Interne links er fx. også noget som du kan se på, som gavner flere ting. Interne links er links som sender brugeren fra en side til en anden side på samme website (domain). Det er rigtig godt, da det hjælper brugerne  med at navigere rundt på din side, og er også med til at sprede link juicen rundt på de forskellige sider, som i sidste ende giver en bedre ranking. Derfor er det rigtig godt hvis du fx. under en artikel har relaterede indlæg eller populære artikler ude i siden. Vi ser tit at hjemmesider fx. har ‘Mest læste’  eller et link tilbage til forsiden og det er jo ikke for sjov. Det eneste du skal huske er at gøre det med måde og ikke overdrive.

Godt indhold

Noget af det vigtigste ved on page SEO er naturligvis indholdet. Det er det som brugerne er kommet efter og det er det der afgør om brugerne bliver på siden eller surfer videre. Derfor er det super vigtigt at lave godt (og unikt!) indhold som opfylder et behov og er delevenligt. Du skal gøre det nemt for brugerne at dele dit indhold, så søgemaskinerne kan se at her er noget som besøgende kan lide og dele, hvilket giver dig bedre rankings. Godt indhold kan laves på mange måder, fx. ved hjælp af tekst, billeder, video, infografik, tool eller lyd (podcasts). Billeder kan fx. være med til at komme lettere igennem en tekst, så husk endelig at navngiv billedet efter emnet. Billeders navne er for det meste det rene vås, så navngiv det efter indholdet eller produkter. Dit indhold skal naturligvis passe til titlen og beskrivelsen til siden.

Pæne URL’er

Det er også vigtigt at have en god URL struktur som også er med til at afgøre, hvad din side handler om. I stedet for at have en URL der hedder www.eksempel.dk/7438743, så sørg for at den hedder www.eksempel.dk/fed-fest. Besøgende er også mere villige til at dele indhold der har en pænere URL end omvendt, du kender det sikkert selv.

Hvis du har styr på det meste af ovenstående, er du godt på vej til en fornuftig on page SEO som vil forbedre dine rankings, ingen tvivl om det!

Seneste Opgave

Leave a comment