Derudover udvikler museet konsekvent en indholdsdel til deres hjemmeside, hver gang de laver ud-
stillinger og aktiviteter i museet – og disse er gerne brugerinddragende og interaktive. Det skal dog
nævnes, at en lang række danske museer har udviklet indhold til forskellige målgrupper på deres
hjemmesider, men oftest ses det som enkeltstående tiltag og ikke som en konsekvent del af deres sam-
lede formidling. Statens Museum for Kunst har gennem en femårig periode fokus på at bringe museet
helt i front med den digitale kunstformidling, hvilket blandt andet inkluderer en ny hjemmeside, en
nyt online samlingsunivers og forskellige digitale aktiviteter som Web-TV, spil og en museumsblog, og
indtil videre virker det meget lovende i forhold til de brugere, der måtte ønske “at deltage aktivt”, “at
blive underholdt” eller “at lære noget nyt”.
Undersøgelsen af de danske museers brugere og webbrugere vil blive suppleret med en ikke-bruger-
undersøgelse i 2011, så museerne sammenlagt vil have en stor viden om deres brugere at basere deres
formidlingstiltag på. Men det er dog ikke tilstrækkeligt, hvis museerne skal kunne imødekomme bru-
gernes krav og forventninger til museumsoplevelserne i fremtiden. Eksempelvis vil det være nyttigt
med supplerende viden om brugernes identitetsrelaterede motivationer og kompetencer, hvis formid-
lingen skal føre til læring. Endvidere vil det være nyttigt med en grundigere viden om webkommunika-
tion og webadfærd og om mulighederne og begrænsningerne ved webbaseret læring. De følgende af-
snit skal ses som et forsøg på at bidrage til et mere nuanceret billede af museernes web- såvel som
almindelige brugere. Disse perspektiver vil blive samlet i en udvidet segmentbeskrivelse, som vil dan-
ne afsæt for mine løsningsforslag til, hvordan museer vil kunne udvikle deres kommunikation med og