virkelig er spændende at følge

Men lad os komme tilbage til starten. Det er her, det virkelig er spændende at følge med i, hvordan Sinne gik fra at være uvidende omkring og ikke synderligt begejstret for sushi til at blive Danmarks sushi-dronning. ”Hvis jeg ikke lærte noget om sushi, så vidste vi, at det aldrig ville gå. Så vi søgte lidt på nettet og fandt en 64-årig japansk sushi-kok, der boede i Denmark. Vi investerede vores sidste sparepenge i at hente ham til Odense i tre måneder. Han boede i vores hjem i den periode, og det var ekstremt grænseoverskridende. Jeg skulle blandt andet køre ham i kirke, vaske hans tøj og være meget ydmyg over for ham, fordi det bød hans kultur.

Med i pakken havde han også nogle specielle sushi-opskrifter, og jeg må jo sige den dag i dag, at det var penge og tid godt givet ud. For det forvandlede virkelig alt,” forklarer Sinne. Et er at hun fik styr på Sushi-delen og virkelig nu elskede spisen. Men i 2006 var det ikke ligefrem et hit i Nordjylland, hvor der virkelig var stille i den lille restaurant det første år. Året efter begyndte Sushi-hypen dog at rulle ind over Europa, og ramte også Danmark, hvor de blandt andet spiste det hele tiden i den populære ungdoms tv-serie 2900 Happiness. Det satte fart i Odenseensenes lyst til Sushi.

”Vi havde 14 siddepladser, og pludselig var der fyldt hver eneste aften. Jeg har altid sagt, at jeg hellere ville have en lille fyldt restaurant end en stor halvtom. Så folk blev nysgerrige på, hvorfor der hele tiden var fyldt, og så gik det lidt slag i slag,” forklarer Sinne . Da vi møder hende er hun netop hjemvendt fra Nibe-festivalen, hvor det havde en bod. Det var faktisk historisk, fordi det var den første eksterne spiseleverandør til den populære festival, der ellers plejer at stå for al maddriften selv.
Tilbage til 2007 hvor Sinne åbnede butik nummer to. Denne gang i Odense. ”Der var heller ikke et sushi-sted i Odense, så vi var ligesom first movers også der. Men det var selvfølgelig også lidt op af bakke igen, fordi vi også først skulle overbevise dem i Odense omkring, hvor lækkert sushi er,” husker Sinne tilbage på en hård tid, hvor hun kørte frem og tilbage til Odense hver eneste dag.

Et nyt koncept blev også udviklet som de første i Danmark. Et slags bland selv paradis med sushi. det var født og åbnede i Reberbansgade. Det er tydeligt, at Sinne ikke har været bange for at tage chancer igennem deres liv sammen. De er en stærk forretningsduo, som komplimenterer hinanden bedst muligt. Det med chancer hænger meget godt sammen med, at det var en misforståelse, der fik franchise-bølgen til at vokse for Odense-duoen.

”Vi ville gerne af med den i Odense , for det var for hårdt at pendle og holde styr på den. Så jeg ringede til en mit netværk i Odense og spurgte, om han kendte en, som kunne være interesseret i at købe det. Næste dag ringede han mig så op og sagde, at han havde tænkt over det, og det ville han gerne. Det viste sig, at han havde misforstået mig og troede, at jeg tilbød ham at købe den. Men der fik vi så øjnene op for en franchise-model,” lyder det fra Sinne.

Sushi-butikkerne repræsenterer deres børn. I en periode holdt de endda juleaften for deres udenlandske ansatte, men nu er der blevet så mange, at det hyggelige ved den tradition er væk. Odense vokser med flere Sushi-restauranter, men Sinne  har ikke noget imod konkurrencen. ”Man skal kun være bange for konkurrence, hvis man ikke selv gør det godt nok. Vi kan godt mærke, at vi ikke er alene længere på markedet her i Odense, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det kan åbne øjnene for endnu flere folk for sushi. Det gode ved sushi er, at det er kommet for at blive. Det er ikke bare en forbipasserende trend.”