Ikke-kategoriseret

ideelt set skaber på baggrund

Hvad er persona?
En persona er en repræsentation af din målgruppe eller kunde. Det er et billede, du ideelt set skaber på baggrund af research og interviews med virkelige målgruppe-repræsentanter. En persona er ikke blot demografiske facts, der er også mere personlige karakteristika, som gør, at man kan se personaen for sig.
Markedsundersøgelser kan give værdifuld information om hvilke mennesker og målgruppe-segmenter, der er de mest sandsynlige købere af din virksomheds produkter eller services. En sådan kundetype kunne fx være:

Etnisk dansk
Kvindec
25-35 år
I arbejde
Single

Hvad er formålet?
Alle med en kommunikations- eller marketingsfaglig baggrund ved, at du lige så godt kan tale til en høstak, som du kan kommunikere til en målgruppe, du ikke kender – derfor skal du udvikle personaer.

Formålet med en persona’s er at, den eventuelle forbruger, kan identifisere sig med denne persona og virksomheder kan fange målgruppens/forbrugerens interesse.
Hvad indeholder den?
Reelle data og research omkring vores målgruppe.
Hvilken relation har den i en indholdsstrategi?
Udfra vores persona, kan vi udarbejde en indholdsstrategi.
Kom med eksempler på hvordan andre virksomheder har anvendt personaer
Personas API giver en virksomhed mulighed for at introducere en virtuel “persona” i tråden. Personen kan understøttes af et humant middel eller en bot.

Hvordan kan metoden være med til at optimere brugeroplevelsen?
Jo bedre vi “kender” vores persona/målgruppe, jo bedre brugeroplevelse kan vi give i forbindelse med brug af hjemmeside/produkt/køb
Det kan give sig til kende ved de fleste

Hvad er segmentering, målgruppevalg og positionering (SMP)?
Hvad er formålet?
Formålet med at bruge SMP-modellen er at definere virksomhedens målgruppe og hvor de skal positionerer sig på markedet for at have den bedste chance for at klare sig godt.

Ved at bruge SMP-modellen får du bedre mulighed for at finde indtil relevant indhold og opnå et content sweetspot.

Content sweetspot betyder en virksomhed finder et område, hvor man kommunikere direkte til målgruppen, uden om konkurrenterne. Det kunne eksempelvis være.

Hvad indeholder den?
S: Segmentering er når man indeler sit marked i grupper.

M: Målgruppevalg er hvor man vælger hvilken gruppe af markedet man vil rette sit produkt på. Man snævre feltet ind, så man lettere kan lave kampagner til den specifikke målgruppe, på baggrund af målgruppens køn, alder, baggrund, interesser osv.

P: Positionering er når man placerer sit produkt på SMP kortet, ud fra segmentering og målgruppe proces.

Hvilken relation har den i en indholdsstrategi?
Det er den del, hvor vi fastlægger vores målgruppe, differentiere sig fra konkurrenten og analyserer markedet, så man får mest ud af sin content.

Kom med eksempler på hvordan andre virksomheder har anvendt SMP processen: Hvis vi tager velcro, så var der ikke noget produkt på markedet der kunne det samme. Det smarte ved velcro var netop, at du kunne få ting til at hænge godt sammen, samtidig med at det var let at skille fra hinanden igen. Virksomheden bag velcro, kunne muligvis have set på markedet og har opdaget, at der ikke var nogle smarte løsninger, til folk der ikke kunne binde deres sko. Deres segmentering har været meget smart, fordi deres produkt henvender sig til alle der ikke kan binde deres sko.

Skriv et svar