Ikke-kategoriseret

finde rundt i menuen

Opgaver til undervisningen:

1.
A coffee shop confusion
Se denne video:Tag en diskussion i gruppen om hvad er det der sker i interaktionen, prøv at overføre det til hvis det var et website. Notér hovedpunkter i jeres dokument.
Hvad kan man sige om UI, UX og usability ud fra denne video?
I første omgang. kan han ikke finde rundt i menuen. Så på en hjemmeside vil man føle sig desorienteret. Der er ikke noteret hvad størrelser hedder på tavlen, så han siger hvad han er vant til. Så det med at der ikke er gentagelser fra andre hjemmesider, så man bevæger sig ud i noget man ikke har prøvet før. Han bliver ved med at blive stoppet i hans oplevelse med konstante afbrydelser. På en hjemmeside kan det være knapper der fører dig et forkert sted hen eller ikke virker. Så gør det sværere end nødvendigt og man bliver ved med at blive mødt med forhindringer vil man gå fra stedet igen.

Er det eksempelvis en god usability?
Nej det er det ikke, da størrelserne på kopperne hedder noget andet end hvad han er forberedt på
Det er heller ikke nemt for ham, at få den kop kaffe, det er lidt ligesom et sign up for at få en kop kaffe.
Vil kunden også komme igen? Nej, ergo så har kunden mistet interessen for dette firma.
Hvad er det for en UI brugeren møder?
Den UI kunden møder, er ekspedienten, som virker meget robot ish, da han følger reglerne til punkt og prikke med at skulle skrive kundens navn på koppen osv.
Prøver også at sælge et større produkt til kunden til sidst.

Og hvad betyder det for brugeroplevelsen?
Brugeroplevelsen er virkelig dårlig for vores kunde, der er ikke noget der går hans vej, han støder kun på nye modgange hele tiden, da koppens navn er ændret, hans kop er ikke stor nok til hans navn og han bliver bedt om at bestille en større kop, som også hedder noget andet end large, og den kunne han så ikke få til sidst heller.

Skriv et svar